zaterdag 16 november 2013

Een héél klein beetje Freinet!?


Mijn leven draait hier intussen op volle toeren! Toch eventjes tijd maken voor een blog-update...

Ik probeer in alles een evenwicht te vinden. Zo ook in het werken met leerkrachten en het werken met de kinderen. Van dat laatste kan ik enrom genieten :) Gelukkig geeft ook het werken met de leerkrachten voldoening, al zijn de actievelingen nog steeds eenminderheid. Daar heb ik me wel bij neergelegd, het is nietmogzlijk ol iets te organiseren met mensen die niet mee willen doen. 
Mamajebo (assistente) is een heek enthousiaste vrouw die openstaat om vanalles nieuws te leren en er helemaal voor te gaan. Met haar heb ik vanochten, samen met de kinderen, boekjes gemaakt. Ken je het boek 'een boek?', dat had ik dinsdag voorgelezen aan de kinderen. Het begint met 1 gele bol waarop je moet duwen en dan verschijnen er 2 gele bollen op de volgende pagina. Je moet allerlei dingen doen met het boek en dan verandert er steeds iets, super leuk! Vanochtend zijn we aan de slag gegaan met de kinderen. Bollen tekenen, inkleuren, schilderen, uitknippen, kleven. Een bruisend leven in de klas, met leuke resultaten. Misschien zie je mijn invloed wel heel erg, maar ik heb het gevoel dat dat momenteel nog erg nodig is. De kinderen zijn het niet gewend om (zoals Freinetkinderen) hun eigen ideeën uit te voeren.
Daar moet ik wel aan toevoegen dat ik met één van de oudere meisjes al een soort vrije tekst gemaakt heb. Ze is hier ook altijd in de namiddag en dan tekenen we samen. Ze had een tekening gemaakt en uiteindelijk werd het een heel verhaal, dat ze aan de achterkant geschreven heeft. Super!
Het heeft me even tijd gekost om ook de buurtkinderen (die niet naar de Ahazazaschool komen) mee aan de tekentafel te krijgen. Ze waren heel verlegen en natuurlijk is ook de taal een barrière voor hen. Maar gisteren zat ik toch met een 10 tal kinderen te tekenen! Met enkelen kan ik ook verder gaan dan gewoon tekenen, zo ontstonden er bv. stripverhalen...

Langzaam maar zeker ontwikkel ik hier een soort speelplein in de namiddag :) De materialen zijn natuurlijk heel erg beperkt, maar daar vinden we wel iets op.

Tijdens mijn middagpauze ben ik meestal in de bibliotheek te vinden. Ik ben bezig met het optlijsten van de engelstalige kinderboeken per thema. Ze staan nu alfabetisch geordend op auteursnaam, maar dat werkt niet goed voor de leerkrachten. Ik hoop echt dat ze bij het begin van het nieuwe schooljaar meer materialen gaan gebruiken! Ze hebben hier ongelooflijk veel verzameld, maar kunnen er absoluut niet mee werken. Als mijn lijst klaar is, begin ik met de spelletjes. Die ga ik (op vraag van juf Antoinette) allemaal voorzien van een symbool dat vertelt waarvoor het spel gebruikt kan worden. Rekenen, taal, kleuren, dierenkennis, geheugen,... 

En zo vliegen de dagen hier voorbij! Ook het leven in het Ahazaza center is boeiend, zo daar ben ik vaak na mijn werk met de kinderen te vinden. Films, fitness, gitaar oefenen, ping-pong toernoois spelen en ja, ook armworstelen hoort daar bij ;)

Leuk om de crew van het center nu goed te kennen, ik ben precies al mee één van hen en dat heb je hier echt wel nodig. Een soort vriendengroep van mensen die je kan vertrouwen. Aan aandacht heb ik hier geen gebrek, maar soms mis ik wel mijn vrienden met wie ik alles kan delen. Ik heb hier veel gesprekken die ik ook alleen had kunnen voeren, als je begrijpt wat ik bedoel... Ik kan de vragen hier allemaal op een bordje geven en de antwoorden kunnen jullie allemaal in mijn plaats schrijven! Naam, land, periode in Rwanda, werk, woonplaats, gsm nummer. Bij de laatste 2 vragen hou ik het wel eerder vaag ;)

Het voorbije weekend ben ik naar Nyanza getrokken. Een stadje op een klein uurtje van Muhanga waar de koning vroeger geleefd heeft. Je kan er zijn paleis bewonderen, wat fijn is, maar je kan er ook een blik werpen op de traditionele hutten van vroeger. En dat was veel interessanter! Enkele pikante verhalen over de koning en zijn vrouw(en), bier en melk en wij hadden een geweldige zondag! 
Zaterdag ben ik op ontdekking gegaan in Muhanga. Er is hier een prachtig plekje boven op een berg waar je een heerlijk uitzicht hebt over de hele stad. Daar hou ik van :) 

1 opmerking:

  1. You rock, Stien! Zalig wat je daar allemaal doet en zelfs op z'n freinets! Wat boffen ze ginder met jou! Veel tuimelgroetjes!! Mieke

    BeantwoordenVerwijderen