donderdag 7 november 2013

Pannekoeken en een warme douche

Exact vandaag woon ik voor 1 maand in Rwanda! Betekent dus ook dat ik vanaf nu illegaal hier ben, vermits mijn toeristenvisum maar 1 maand geldig was en ik nog niet alle papieren heb om een vrijwilligersvisum aan te vragen... Maar die zever zal ik jullie besparen! Blijkbaar moet het met wat geld wel lukken om een visum te krijgen, dus sponsers kunnen zich altijd melden ;)

Het heeft eventjes geduurd, maar ik denk dat ik intussen de inhoud van mijn job gecreëerd heb! Ideeën genoeg, maar ik wil me deze keer alleen maar bezig houden met nuttig werk, niet met noden die ik zie en waar de leerkrachten later niets mee gaan doen. Ik wil niet diegene zijn die hen dingen oplegt, maar iemand die er is voor vragen en ideeën. Bij sommige mensen werkt dat, met de anderen hou ik me minder bezig.
 In de voormiddag ben ik in de kleuterschool te vinden met de kinderen en meestal met de 2 assistenten. De bedoeling is dat zij allerlei gezelschapsspelletjes, knutselopdrachten en sportactiviteiten leren, zodat ze tijdedens deze momenten in de klas de leerkrachten voor een stuk kunnen ontlasen. Je moet wel weten dat deze assistenten laag geschoold zijn, dus een gezelschapsspel met een dobbelsteen aanleren is voor hen niet evident. Ze moeten de ogen van de dobbelsteen tellen en hebben problemen met het synchroon tellen om hun pion te verzetten. En toch geloof ik erin dat ze in deze kleuterschool een grote hulp kunnen zijn. Zij kunnen op vraag van de leerkracht materialen uit de bibliotheek halen, zodat deze frequenter gebruikt worden. Daar komt natuurlijk heel wat bij kijken. Nog de kinderen nog de assistenten zijn gewend om materialen te gebruiken. Het is dus goed uitkijken dat er niets verloren/stuk gaat, om nog maar te zwijgen van kinderen die onderdelen laten 'verdwijnen'! Het allerbelangrijkste voor mij is dat de assistenten erg genieten van deze spelletjes, er gaat letterlijk een nieuwe wereld voor hen open. Ik denk ook dat het belangrijk is om he. Verantwoordelijkheden te geven en hen te helpen bij het ontdekken van de inhoud van hun job. Net als ik dat voor mezelf gedaan heb de laatste weken.

En dan heeft een dag ook nog een namiddag... Die gebruik ik momenteel om activiteiten voor te bereiden en om de spelletjes en boeken te structureren. Je moet weten dat het hier absoluut niet de gewoonte is van leerkrachten om buiten de werkuren iets voor school te doen, laat staan om in de bibliotheek leuke verhalen te zoeken. Maar ze hebben hier ze veel boeken en spelletjes die de kinderen bij het leren van allerlei onderwerpen kunnen helpen! Dus, startte ik met het oplijsten van alle materialen per lesonderwerp... 

Morgen wil ik ook proberen om 'iets' te doen met de buurtkinderen. Er zijn er een stuk of 10 die vaak in het ahazaza center rondhangen, ping-pong spelen, volleyballen,... Maar ik denk dat deze kinderen wel nood hebben aan meer, een wisselende invulling van hun vakantie. Dus waarom zou ik niet priberen om gewoon mijn activiteiten van de school ook met hen te proberen? Tekenen, spelen met zoutdeeg, schilderen?, gezelschapsspelen, misschien een verhaal vertellen,... We zien wel wat het wordt!

Vorig weekend ben ik voor het eerst de natuur ingetrokken. Kibuye was de bestemming. 1:30 uur in de bus, een stuk of 100 bochten en met zijn tweeën op een stoeltje... Heavy rit dus, maar echt de moeite waard! Kibuye ligt aan het Kivumeer dat Rwanda van Congo scheidt. Ik heb er samen met Jeannette (een zwitserse studente) een wandeling gemaakt en we zijn naar 'peace island' gevaren. Jammer dat ik geen bikini bij me had, anders... Ja, had ik gezwommen! Volgende keer dus... Rwanda is een land met prachtige natuur, maar dat had ik misschien al geschreven. 

Vanochtend mijn eerste warme douche, ik kan je zeggen dat dat echt zalig is! Geen probleem met koud douchen, maar sinds t hier zo wat meer regent (jaja, echt Belgisch weer met momenten!) is dat toch maar fristjes... Ik heb intussen geleerd dat je de boilet best een goei halfuur op voorhand in het stopcontact steekt enz...
Nu ga ik nog even de 2 de helft van de film meepikken. Ze spelen Amélie Poulin vanavond, maar ik was nog druk in de weer met pannekoeken bakken. Last minute idee, maar oooh zo heerlijk! En ja, dan wil de hele ahazaza crew er wel eentje of twee of drie :) intussen had ik weeral tijd om nog eens een berichtt e schrijven, want met 1 elektrisch vuurtje is het een beetje pannenkoeken bakken en veel wachten :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten