donderdag 24 april 2014

Genieten in de kleuterklas

De derde week vakantie in Rwanda, was voor de kinderen van kleuterschool L'esperance geen vakantie meer. Wij begonnen alvast met allerlei activiteiten om hen een leuke week te bezorgen. Het onderliggende doel was om meer kinderen van de buurt te entertainen zodat er wat meer inschrijvingen zouden komen.
Voorlopig hebben we 4 nieuwe kleuters, maar we blijven promotie maken :)
Je merkt wel zeer sterk dat kleuterschool hier nog absoluut niet ingeburgerd is bij de mensen. Financiële middelen mogen geen reden zijn om je kind hier te registreren, maar toch komen mensen nog maar moeizaam tot bij ons. Morgen doen we nog eens een toer door de dorpjes, mét registratieformulieren deze keer. En misschien ook nog met iets anders om wat aandacht te trekken? Ballonnen, bellenblazers, een handpop, vlaggetjes,... Andere ideeën? 


We hebben de kinderen deze week in 3 groepen opgesplitst, zodat we andere activiteiten konden aanbieden. We begonnen de dag nog steeds met liedjes zingen en een toiletbezoek, vervolgden met gezelschapsspelen en spelen met kralen en steekparels enz. Dan hadden we 'pauze' en konden de kinderen met ballen spelen, hinkelen, bellen blazen, een parcours volgen, springtouwen,... Na de pauze hadden we 3 activiteiten i.v.m. 'Arts', zoals schilderen, tekenen, knippen (een hele uitdaging voor me om dit aan te leren aan al deze kinderen, dat had ik zelfs in België nog nooit aan een kleuter moeten aanleren...) plakken, ... 



Het laatste half uurtje vertelden we een verhaal, keken we naar een filmpje of speelden we met de parachute.


Het guava seizoen is ook van start gegaan, dus iedere dag eten we nu samen guava's. Ik heb dus ook nog eens iets nieuws leren eten! Ik bedacht plots hoe dit zou werken wanneer ik in mijn kleuterklas in België zou komen aandraven met een emmer guava's. De helft van de kinderen zou zagen voor iets anders! Nog nooit één kind gezien hier dat niet opeet wat we hen geven... Ananas, bananen, mango, guava's,... Hier is op dat vlak nog echt een 'overlevings' drang, eten wat je kan krijgen is het moto! 

Voor mij was dit eigenlijk een heel 'normale' schoolweek, maar tegenover de 'normale' schoolweek hier waren er zeer grote verschillen. Ik heb met iedere groep een gezelschapsspel en activiteiten rond kleuren gedaan, waarbij ze 6 kleuren 'leren' op allerlei verschillende manieren. Prima voor een Engelse les, die normaal gezien hier heel wat eentoniger verloopt. We werkten natuurlijk wel in een luxe situatie met kleine groepjes... Toch eens nadenken hoe we deze activiteiten standaard meer in het lesschema kunnen krijgen. Ze hebben zoooo veel materialen. En de kinderen zijn muisstil wanneer je hen bv. een schaar in de hand geeft, ongelooflijk! Ik zou er eens een filmpje van moeten maken :))))))

Maandag ochtend start onze 2de trimester met een 'vergadering' voor al de ouders. Daarbij wordt alles nog eens op een rijtje gezet en kunnen ze ook vragen stellen over bv. uniformen, schoolbijdragen,... 

Gisteren kregen we een cadeautje van de overheid. Namelijk twee keer een set van 10 boekjes, in het Kinyarwanda. Nu kan ik ook met mijn lessen beginnen, hehehehe! Ongelooflijk hoe gestructureerd dit hier verloopt. Er was een formulier bijgevoegd waar we de stempel van de school op moesten zetten en op die manier ondertekenden dat we de boekjes in goede staat ontvangen hadden. 

Victor is net naar Kigali vertrokken om er 2 nieuwe vrijwilligsters te gaan ophalen. 2 Duitse sociale werksters van ergens in de 20, ik ben benieuwd! Ze blijven hier 2 en een halve maand, langer dan ik hier nog ben... Ja het begint te korten! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten