dinsdag 20 mei 2014

Teacher Anna-Merry




 Ik moet hier soms ongelooflijk moeilijke beslissingen nemen, voornamelijk in de kleuterklas. We hebben 2 leerkrachten, maar van geen van beiden kunnen we met zekerheid zeggen dat ze voor lange tijd in de kleuterschool gaan blijven. Natuurlijk kan je nooit iets écht zeker weten, maar we zouden toch graag wat continuïteit creëren voor het project. 

Vandaar zijn we op zoek gegaan naar iemand die écht leerkracht wil zijn en deze job niet zomaar doet tot hij/zij iets beters vindt. Mogelijk hebben we deze persoon gevonden :) Naruurlijk zijn er nog andere criteria en deze liggen wat moeilijker... Iemand die Engels spreekt en ervaring heeft met lesgeven in de kleuterklas. Dat is al heel wat specifieker. Omwille van de zeer goede attitude van Anna-Merry, hebben we haar toch een kans gegeven. Vorige week heeft ze alles wat kunnen volgen en zelf geprobeerd om les te geven. Dit bleek toch niet zo gemakkelijk vermits ze amper Engels spreekt (wel zeer vlot Frans) en nog nooit lesgegeven heeft. Maandag heb ik het lesgeven dan voor mijn rekening gegeven en in de namiddag hebben we samen de lessen voor dinsdag voorbereid. Vandaag ging het echt al een héél stuk vlotter! De kinderen waren super geboeid en rustig, ze had leuke ideeën en heeft zelf toneel gespreeld met en voor de kinderen. Geweldig toch!!!

Ze heeft een rustige persoon persoonlijkheid en straalt liefde voor de kinderen uit. :) 
Toen ik net in de kleuterklas sleutels ging testen (ja regelmatig verdwijnen hier slotjes en sleutels...) was ze haar lessen aan het voorbereiden. Heerlijk vind ik dat, iemand die initiatief neemt en verantwoordelijkheid toont. Ik denk dat we niet verder gaan zoeken naar een opgeleide leerkracht, laar haar gaan opleiden! Ze leert heel snel, probeert dingen uit, boeit de kinderen en ziet het wel zitten om het 'kindergarten project' de komende 5 jaar te trekken. We zien wel, altijd voorzichtig zijn met toekomstplannen, maar de wil is er! En... Waar een wil is, is een weg :))




Intussen ben ik ook bezig met het schrijven van mijn c.v. en motivatiebrief, het maken van een lijst met scholen waarbij ik wel wil solliciteren,... Raar om dit vanuit Rwanda te doen, maar het geeft me ook wel veel zin om terug in ons systeem te gaan lesgeven! Al past ik niet in iedere school denk ik, hoe langer hoe minder zelfs. Ik zal mijn plekje wel vinden, vroeg of laat ;) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten