zondag 4 mei 2014

Kleuter-toekomst

Maandag moest ik weer even een kleine teleurstelling verweken, vandaag is daar weeral heel wat nieuwe moed uit voortgevloeid! 

Het blijft toch telkens weer gebeuren dat, als ik de klas verlaat, de regels niet meer gerespecteerd worden. Zo zag ik al de schoolkindjes maandag weer 15 minuten vroeger naar huis gaan. We hadden s ochtends een oudervergadering waarbij de nieuwe ouders informatie kregen en eventuele financiële problemen konden bespreken met Newton. Rike en Vanessa (onze 2 nieuwe Duitse vrijwilligsters) en ik hebben activiteiten gedaan met de kinderen.
Toen ik Newton dinsdag vroeg waarom de kinderen vroeger naar huis mochten, was zijn antwoord omdat ze moe waren. We hebben al tien keer besproken welke tussendoortjes er allemaal zijn, welke activiteiten er aan het einde van de dag gedaan kunnen worden, hoe de kinderen nog even zelfstandig een boekje kunnen lezen,... Jammer dat hier dan niets mee gebeurd.

Toen ik vorige week met mama aan het bellen was, vergeleek ze het onderwijs met dat van ons 150 jaar geleden. Toen had iedere school een strenge directie en was er zeer weinig vrijheid voor de leerkrachten. Misschien zijn ze daar hier echt nog niet aan toe!?

Enkele leden van Leraars Zonder Grenzen (een groep die hier al 2 maal geweest is en heel veel geholpen heeft in de kleuterklas) hadden me gevraag naar mijn visie op deze kleuterschool. Is het een project dat we moeten blijven steunen, zijn er genoeg kinderen die kunnen komen zonder de weeskinderen, is er een locatie, wat met de leerkracht!? 
Ik had al eens met Newton gesproken over de toekomst, maar nu heb ik het toch even terug laten voelen dat hij zelf verantwoordelijk is voor het feit of hij hier volgend jaar nog een job heeft. Victor wil de kleuterschool mee verhuizen naar het dorpje vlak bij de eco lodge die hij gaat bouwen én hij wil er zelfs voor zorgen dat de salarissen van de leerkrachten gesponsord worden. Hierdoor zouden de kinderen voor een zeer kleine schoolbijdrage kunnen komen, wat dan weer maakt dat wel ruimte kunnen bieden aan veel kleuters. Maar dan moeten we wel in zee kunnen gaan met een verantwoordelijke leerkracht die zo'n schooltje zelf kan runnen. 
Ik vrees er een beetje voor of Newton wel die persoon is. Hij gaf ook al aan dat hij in de toekomst wil gaan studeren én hij vond dat we hem te weinig loon betalen...
Volgende week zitten we nog eens samen rond de tafel om te bespreken wat het beste is voor de toekomst van het schooltje. We zouden echt graag een leerkracht hebben die voor de komende 5 jaar wil blijven! Maar dat is precies gemakkelijker gezegd dan gedaan. 

De gebouwen die we op het oog hebben, zijn eigendom van de katholieke kerk. Ik ben aan het uitzoeken hoeveel huur ze vragen per klaslokaal en of we evtw. daar verder zouden kunnen gaan. We hebben ook informatie gekregen van de autoriteiten i.v.m. het aantal inwoners in het dorpje en in de buurt van het hotel. Ik ben nu op zoek naar iemand die dat met mij kan bekijken en vertalen. Zo weten we of we genoeg potentiële kleuters hebben voor het schooltje. Dan moeten we ook bekijken wanneer we zouden verhuizen, of er evtw. vrijwilligers kunnen komen om de klasjes in orde te maken, wie evtw. de nieuwe leerkracht wordt, hoe we die gaan opleiden,... 

Onze geleverde inspanningen i.v.m. het werven van nieuwe kleuters, beginnen hun vruchten af te werpen. Intussen zijn we van 6 naar 11 buurtkinderen gegaan. En bijna dagelijks komen we nieuwe gezichtjes tegen :)))  

Er hangt weer vanalles in de lucht en dat is zeer aangenaam :)

Ook hangt er (eindelijk!) een beetje regen in de lucht. Al meer dan een week heeft het hier niet geregend, hoewel het normaal gezien de hele maand het hevige regenseizoen had moeten zijn. Al de water-opvang-systemen zijn leeg, dus moeten we nu vooraan aan het terrein water halen. Als dit 'zwembad' leeg is, moeten we een stukje van de berg lopen! Dit gebeurt normaal gezien alleen tijdens het droge seizoen juli/augustus. Net zoals bij jullie de winter extreem mild was en de lente er vroeg bij is, is het hier ook allemaal wat anders dan anders. Dat maakt ook dat de boeren grote problemen krijgen en dat kan hier, letterlijk, levens kosten!

Duimen voor een beetje regen vandaag!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten