woensdag 28 mei 2014

Knopen doorhakken

Af en toe moet dat eens gebeurden, dan moet je allerlei knopen doorhakken. Het voorbije weekend heb ik over allerlei zaken mijn hoofd gebroken, om uiteindelijk aan het begin van de week verschillende beslissingen te nemen en veranderingen in te voeren. 

Denk even terug samen met mijn aan het begin van mijn verblijf in L'esperance waarbij ik de nieuwe leerkracht, Newton ontmoette. Ik heb altijd geprobeerd om in zijn caoaciteiten als kleuterleider te geloven, maar dat was zeker niet altijd gemakkelijk. Ik zie hem als leerkracht in de middelbare school ofzo, maar hoe kabger hoe moeilijker om hen als kleuterleraar te zien. Ik heb heel erg mijn best gedaan om zijn attituede te veranderen en hem te laten aanpassen aan deze jonge kinderen, maar allemaal met weinig succes. Dan kwam er Anna-Merry bij met een totaal andere omgang met de kinderen en een totaal andere attitude tegenover mij als vrijwilligster en het hele 'kindergarten project'. 

Uiteindelijk heb ik samen met Victor en Prince de beslissing genomen om de kans aan 'de ladies' te geven. Zolang er een mannelijke leerkracht aanwezig is, gedragen de vrouwen zich als assistentes. Ook al hebben zij meer ervaring en feeling met deze kinderen. Daarbij kwam dat Newton voornamelijk geïnteresseerd was in het salaris en daar geen doekjes om draait... Een moeilijke beslissing, maar ik denk dat het de juiste geweest is. Since dinsdag zijn Chantal en Anna-Merry verantwoordelijk voor de kleuterschool en tot hiertoe nemen ze die verantwoordelijk zeer serieus. Ze communiceren plots veel meer met mij en verwoorden de noden van de kleuterschool. 

Ik werk nu met Anna-Merry samen in de voormiddag in de klas en in de namiddag met de voorbereidingen. Vanessa doet hetzelfde met Chantal en geeft samen met Rike ook Engelse les aan beide leerkrachten. De dames zijn zeer gemotiveerd en open om vanalles uit te proberen. Ik zou héél graag een vlieg zijn en nog eens terug komen volgende maand om te zien of ze deze attitude volhouden :) Maar eigenlijk ben ik er nu wel gerust in dat ze dit project voor een lange tijd kunnen blijven runnen.

In november - december zal de kleuterschool verhuizen en ervoor zal er nog hard gewerkt moeten worden aan renovatiewerken en inrichting. Ik zou hier graag aan meehelpen, maar het is tijd voor mij om af te ronden en de fakkel door te geven. Ik ben de regels/afspraken/gewoontes/gebeurtenissen/toekomst plannen van de kleuterschool allemaal aan het opschrijven voor devolgende vrijwilligers, zodat we ineenzelfde lijn kunnen verder gaan. En ik ga zeker mijn gegevens hier achterlaten, zodat ze me steeds kunnen contacteren :)) 

Gisteren heb ik mijn laatste to-do lijstje geschreven en het wordt nog puzzelen om alles klaar te krijgen. Rapporten schrijven over de kleuterschool en het baby huis, Raste tonen hoe hij verschillende soorten (BRUIN!) brood kan bakken, een contract opstellen voor de leerkrachten, Erina bezoeken, met al de weeskinderen naar het meer gaan, enkele dingen kopen voor de kleuterschool, ... En de rest ben ik eventjes vergeten... 

Ik ben ook bezig met het inrichten van een ruimte waar de 'wooden carvings' verkocht zullen worden. Ik denk dat ik al wel verteld heb dat Rukundo hier een business heeft, samen met 9 andere Rwandezen en zij maken allemaal houten dieren. (Ik breng er zeker enkele mee naar huis, ze zijn prachtig!) Victor heeft dit opgestart en de bedoeling is om al deze producten te verkopen en de opbrengst daarvan zal helpen om de eco-lodge te bouwen. Deze zal dan weer, met de opbrengst die daaruit voortkomt, helpen om kinderen naar school te sturen. Ook de kleuterschool zal daar in de toekomst door gesponsord worden. 

Gisteren heb ik een brief geschreven aan de ouders van de kleuterschool i.v.m. onze nieuwe leerkracht (weeral ;) ) en de school bijdragen. Raphael had deze voor mij vertaald en het was niet gemakkelijk om deze vertaling te typen ;) Hahaha Kinyarwanda lijkt wel Chinees voor mij! 

Vrijdag een laatste uitstap naar Nyungwe forest en dan, over 2 weken, kom ik al bijna terug. Ongelooflijk hé, er zijn al bijna 8 maanden voorbij... Ik kijk er al naar uit jullie allemaal terug te zien en te horen wat het in de Belgen- landje gebeurd is tijden mijn afwezigheid ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten