dinsdag 25 maart 2014

Het laatste nieuws

Zoals regelmatig, werd er ook vanochtend nieuws 'uitgezonden'. Wel even anders dan in België... Er loopt hier dan één of andere vrijwilliger rond die een beetje op een jerrykan trommelr met een stok. E, dan roept hij vanalles in het Kinyarwanda. Bv. i.v.m. Umuganda morgen, of vergaderingen met de autoriteiten,... Grappig! En compleet anders dan de t.v. of krant.

Zondag heb ik een stukje team-werk gezien, wow. Victor zal aan het einde van dit jaar zijn job voor L'Esperance beïndigen. Naar alle waarschijnlijkheid zal het weeshuis dan ook zijn deuren (moeten) sluiten... Hij is bezig met de voorbereidingswerken om een hote te bouwen, zo'n 40 minuten wandelen van het weeshuis. Op het eerste zicht dacht ik ook, 'amai dat is wel iets helemaal anders'. Maar na wat meer uitleg. Begrijp ik helemaal waarom hij dit wil doen. 
Al jaren is hij samen met zijn team bezig om het weeshuis zelfstandig te maken, zodat ze niet meer afhankelijk zijn van donaties. Daar zijn verschillende redenen voor, bv. het feit dat ze dan niet afhankelijk zijn van donaties en zelf kunnen beslissen wat ze willen doen met het geld. Dit is bij heel wat donatiesniet  het geval... De mensen hebben zelf een beeld over wat goed is voor het weeshuis en zien dat dan ook graag gebeuren met hun centen.

Gisteren ben ik nog eens naar Kibuye afgereisd i.v.m. mijn visum. Ik hoopte alles daar te kinnen regelen bij de vriendelijke medewerker die ik maandag gebeld had. Uiteindelijk bleek dat toch niet mogelijk te zijn en zal ik morgen nog eens naar Kigali moeten. Hopelijk krijg ik, na betaling, onliddellijk mijn visum mee zodat ik binnenkort (eindelijk) naar Uganda kan reizen!

In de kleuterklas gaat alles zijn gangetje. Ik geef zelf regelmatig les nu en dat is wel fijn. Vooral sport- en    Knutsel activiteiten neem ik voor mijn rekening. Chantal was vorige week ook enkele dagen afwezig, dus heb ik haar groepje jongste kleuters vergenomen. Ik had wat handen en voeten tekort om alles uitgelegd te krijgen, maar we hebben toch een fijne tijd gehad!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten