woensdag 23 oktober 2013

Bananenbrood

Met momenten kolt de armoede hier heel dichtbij. Gelukkig zijn er Rwandezen met een groot hart, waaronder Antoinette. Ines uit K3 bleek dinsdag geen lunch te hebben gehad. Ze was niet afgehaald en er was ook niet doorgegeven dat ze op school bleef eten. Antoinette heeft toen de poetsvrouw wat geld gegeven en zij is een drankje, samosa en chapatti gaan halen. 
Morgen wordt er een selectie gedaan van de kinderen die volgend jaar in K1 zullen starten. Daarvoor gaat Raina met enkele leerkrachten naar de arme buurten van Muhanga om er kinderen uit te zoeken die de nieuwe beursstudentjes zullen worden. Dit zijn kinderen voor wie de school betaalt, incl uniform. 

Mijn weg naar school vanmiddag was met hindernissen... Ik was net aan de grote weg toen het begon te druppelen, dus wat doet een Mzungu dan? Regenjas aan, een stel geiten ontwijken en verder wandelen. Wat deden al de Rwandezen? De andere richting uit lopen en gaan schuilen bij de winkel die ik net passeerde. 1 minuut later weet ik wel waarom! Ik maak rechtsomkeer en vergezel hen bij de winkel, weliswaar te laat. Ik ben al doorweekt... Een propere broek en droge schoenen later, zet ik mijn tocht naar school verder. Brommerke op om de te-laat-kom-schade te beperken (ik moet toch op één of andere manier mijn Europese reputatie behouden?). Vlak bij school nog een spektakel met een varken en voila, ik ben er geraakt! De zon is al terug en de meeste plassen zijn intussen opgedroogd. Onze krijttekeningen van vanochtend zijn ook verdwenen...

Gisteren was het de eerste editie vand de baking partpy, georganiseerd door de groep Mzungu's waarmee ik vorige week ging sporten. Dit wil zeggen dat een stel Mzungu's samen komt om iets te bakken, gezellig samen te eten en veel te babbelen. Heerlijk! Voor het eerst in mijn leven bananenbrood gemaakt en het was heerlijk! Jaja, ik maak er thuis ook wel eens eentje ;)

Tegenover die Mzungu avond staat de Fitness avond van maandag.daar mocht ik als enige Mzungu mijn mannetje staan! Gelukkig waren en veel vrouwen deze keer, die gapen al wat minder dan de mannen in t algemeen! En ja, ik had de dunste poep, de beste conditie en de lenigste benen. Dat wil vooral iets zeggen over mijn fitness companen en in mindere maten over mezelf... 

Ik begin een beetje inzicht te krijgen in de vakantiestructuur. Raina heeft me gevraagd om met de leerkrachten hun vakantieweken te bespreken en te plannen. Er moet altijd 1 Franse en 1 Engelse leerkracht aanwezig zijn terwijl de 2 anderen verlof hebben. Serieuze uitdaging dus, waarbij ik Rwandezen en planning met elkaar mag matchen...

De examens zijn afgerond en de leerkrachten zijn druk bezig met rapporten schrijven. Ik ben dus tot babysit van K3 gedoopt. Mij allemaal goed, maar het zou oh zo fijn zijn als ze dat even op voorhand konden melden/vragen/bespreken!

Vanmiddag heb ik even Azizi bezocht, een organisatie die bezig is met handwerk... Heel mooie dingen maken ze daar, allemaal met de hand! Oorbellen, manden, beeldjes, kaarten,... Naast ahazaza is dit het enige soortgelijke project in de buurt.

En nu bed in, een volle dag voor de klas staan is toch wel heel zwaar! Zeker als je de helft van de tijd bezig bent met regels, structuur, stilte, respect, ... De kinderen kennen alvast het liedje 'sofie de krokodil' (in engelse variant) om het stil te maken. Hopelijk kennen zie het morgen nog steeds!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten