zondag 20 oktober 2013

Uitersten

Ik ben in een wereld van uitersten terecht gekomen...

Met momenten zie ik een prachtige school met een mooie toekomst, leergierige kinderen en bijzonder mooie projecten. Erna komt soms de desillusie... Er is nog zo veel werk aan de winkel! Deze school is al van heel ver gekomen en heeft een uniek project op poten gezet. Een school waar iedereen gelijk is ( benadrukt door de uniformen) en ook heel verschillend mag zijn. Een plek waar kinderen uitgroeien tot zelfstandige jongvolwassenen met een eigen kijk op de wereld. Een school waar gevraagd wordt naar de mening van kinderen, waar kinderen verantwoordelijkheid krijgen. 
En toch blijft er dat andere stukje. Laat ons maar zeggen het stukje waarom ik hier ben... Ik voel me vaak heel jong enonervaren om hier iets nuttigs te kunnen doen. En toch heb ik er heel veel zin in om een eigen klein projectje te hebben, een doel dat ik hier kan verwezelijken.

Vandaag werd de muziekschool van Ahazaza officieel geopend :) Martin en zijn team hadden er een heel evenement van gemaakt waarin de kinderanimatie mijn stukje was. Wat had je anders verwacht? Met een bang hartje ben ik vanmiddag naar het center vertrokken om 8 uur kater terug te komen met een big smile! Het was tot op het laatste moment afwachten of er wel 1 gezin naar dit evenement zou komen en dat is goed meegevallen. Er waren voornamelijk kinderen aanwezig, maar die zullen dan later hun ouders wel overtuigen! 
Er stonden 4 muzikale optredens en een inleiding van de verschillende instrumenten op de plannening. Je kan slagwerk, keybord, blokfluit en gitaar leren spelen voor 4000Rwf per maand (= €5). Ik zal lessen volgen voor dat laatste, deze week te starten! Ja ja, ik heb mijn cello dus wel degelijk gemist de laatste weken! Maar gitaar is wel heel bruikbaar in de kleuterklas, dus ik zal weeral rijker naar huis komen in juni.
De randanimatie bestond uit balspelen, kringspelen en tekenen met stoepkrijt. We zoudenmet 4 zijn om dit te begeleiden, maar tot hiertoe geen idee wie de andere 3 zouden geweest zijn... Geen stress, t is allemaal vlot verlopen en ik heb minstens even hard genoten dan de kinderen! Kleine schets: ik ga rind met de doos krijt en al de kinderen grabbelen hun handen vol... Na een uitleg met handen en voeten over 1 krijtje per keer, kunnen we van start gaan. Ik zet me neer en begin een bloemetje te tekenen. Gevolg? 10 bloemen rond mijn tekening. Ik maak een hinkelpad en krijg support van 10 schatiige zwartjes. Ik zet en streep en er ontstaan 10 spiegelbeelden van mijn lijn... Imitatie tot en met! Deze kinderen worden opgevoed als volgers en nemen zelden zelf initiatief. Zo zonde! Als ik even naar het andrre plein loop om daar een spelletje op te starten, stopt het krijten plots. Bij terugkomst merk ik wel dat de hele doos krijtjes geplunderd is... Telkens korte momenten van actie, maar wel heel fijne momenten. Vol volleybal, voetbal, tekenen, 1 2 3 piano, simpele versie van Kubb met stenen, dans en muziek. Een geslaagde dag!

Vrijdag was een gezellige avond, ondanks het restaurant eten dat op mijn maag lag. Iets gaan drinken, life muziek en veel gezellige babbels. Heerlijk!
Gisteren gaf Bart een etentje bij ons thuis, zeer lekkere belgische food! Alleen jammer van de miscommunicatie waardoor de helft van het gezelschap pas vandaag is komen eten. So African! 
Vanochtend gaan lopen met Bonnie en een heel klein beetje ruzie gemaakt. Met mijn ogen dan toch... Ja wat moet ik anders doen als er een oude vrouw roept dat we een lange broek moeten dragen tijdens het lopen? Het is hier wel minstens 25°C!
Net nog het vervolg gekeken van onze Rwandese film met een bizar einde. Gisteren moesten we onderbreken wegens.... Juist ja, geen electriciteit!

Moe maar voldaan kan ik een punt zetten achter dit verlengd weekend. Vol nieuwe mensen en vooral vol wilde plannen. Ik heb met verschillende mensen gesproken over vrijwilligerswerk (bij ahazaza) en kom zo stilletjesaan tot mijn stukje hier...

Oh ja, sinds daarnet ben ik officieel lid van ahazaza = zalige T-shirt gekregen!

2 opmerkingen: