zondag 27 oktober 2013

Umuganda en kilo's frieten snijden

De frequentie van mijn blogberichten begint wat af te nemen... Heeft alles te maken met de vulling van mijn agenda en is absoluut niet het gevolg van weinig te beleven in Rwanda!
Vrijdag was het de laatste schooldag, veel geregel en gedoe, maar uiteindelijk ben ik toch ongeveer te weten gekomen wat de planning voor de vakantie is. Iedere leerkracht heeft 4 weken vakantie, met andere woorden werken ze dus 11 maanden aan een stuk, zot!

Vanochtend was het de 'graduation party' voor de kleuters. Met toga en afstudeerdhoed gingen ze hey podium op ol hun diploma in ontvangst te nemen. Gel hoe belangrijk dat is bij ahazaza en hoe het 6de leerjaar er maar gewoon bij zit. Iedere klas had ook tijd voor een kort toonmomentje en tussendoor werden er speaches gehouden. Een boeiende voormiddag met veel dans, zang en djembé!

In de namiddag was er een concert van 'Makanvaga', gratis! Het werd een groot succes (volgens Rwandese normen) en geeft moed om culturele activiteiten te blijven organiseren! Echte 'feelgood' music gebracht door 9 oudere mannen met gitaar, zang, keyboard, trompet en drum... Ze spelen bijna wekelijks in Kigali... Zeker van plan om eens te gaan genieten, zonder ondetussen kilo's aardappelen te schillen en er frieten van te snijden! 
Gisteren wad het 'umuganda'. Dit wil zeggen dat alles gesloten is en dat iedere inwoner van Rwanda gedurende de hele voormiddag actief bezig is met 'comunitiework'. Met andere woorden het werk dat bij ons door gemeentearbeiders gedaan wordt. Bonnie en ik gingen mee met een collega van haar, zo'n half uurtje rijden naar een klein dorpje. Met eens schop in de hand en veel bekijks hebben we er mee gewerkt aan het graven van een gracht naast de weg. Tegelijkertijd was het ook 'womensday', dus na enkele uren werk kregen we een plekje aangeboden in de tent achter het beangrijke volk! 4 uur en ettelijke speachen in het Kinyarwanda later, kregen we een drankje en een maïskolf aangeboden :) volgende keer pas ik toch wel voor dergelijke evenementen... Leuk om echt tussen de mensen te zijn en te genieten van cultuerele gewoontes, maar al die blablabla daar ben ik niet veel mee! Oh ja, ik heb weer ogen getrokken toen de cadeau's overhandigd werden! Het ging van olielampen over geiten tot een heek bizar soort brood. En van vrouwendag was weinig te merken. Er werden kinderen gevierden en koppels die al een hele tijd getrouwd waren.
Op weg naar huis hebben we nog een priester bezocht die ons een biertje en côte d'or chocolade aanbood! Voor t eerste heb ik gepast, maar van t tweede heb ik enorm genoten! Goede chocolade moeten ze hier toch nog leren maken...

'S avonds tijd voor een optreden van 'riderman', jawel dé winner van de Rwandese versie van idool! De opkomst was niet zo groot, maar de aanwezigen konden genieten van een avond vol 'swung!' En ik werd ingeschakeld bij de bar. Aanvullen, lege flesje verzamelen, drank koelen,... Alweer een vol weekend met korte nachten en heerlijke dagen!

En morgen vliegen we erin :) Er staat een vergadering met Raina en eentje met de 4 kleuterjuffen op het programma. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven, want ik heb wel de indruk dat ik niet altijd om de zelfde golflengte zit met Raina, maar ik doe mijn best om er iets van te maken! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten