woensdag 9 oktober 2013

Een eerste dag AHAZAZA

Na enkele uurtjes slapen werd ik gewekt door mooi vogelgezang, ieder zijn taak in dit land blijkbaar. Ik was te benieuwd om nog verder te slapen, dus kleren aan en op zoek naar een plekje om me wat te wassen. Niet gevonden... Later op de dag kwam ik te weten dat het water al sinds 4 dagen afgesloten is. En nog wat later werd daar een heel verhaal aan gekoppeld, maar die uitleg zal ik jullie besparen. 
De andere vrijwilligers uit mijn huis waren al vertrokken, maar Martin had op me gewacht en bood me een heerlijk ontbijt aan, bestaande uit een potje verse yoghurt van de Ahazaza boerderij. Het is trouwens ook naast deze boerderij dat ik verblijf.
Na een korte wandeling met veel uitleg en belangrijke punten, kwamen we aan bij de school. Ik kan me niet meer precies herinneren aan hoeveel mensen ik me vandaag voorgesteld heb, maar het waren er serieus veel! 
Het weerzien met Raina was hartelijk! Zo kon ik ook ineens de helft van mijn bagage afleveren, bestaande uit allerlei computerbenodigdheden... Gina (Italiaanse vrijwilligster bij de kleuterschool) nam me de rest van de dag op sleeptouw. Zij helpt bij de Franse lessen en ik bij de Engelse. Achter de school bevindt zich het Ahazaza center waar allerlei activiteiten georganiseerd worden. Vlak voor de middag gingen we daar met de kleuters een filmpje kijken, blijkbaar een gewoonte op dinsdag. Jammer dat er daarna niet meer mee gedaan werd, het was een super leuk boerderij verhaal! Perfect op maat van de kleuters en in de leuke 'wallet and grommit' stijl!
's Middags ben ik mee gaan eten met Bart (Belg en vrijwilliger in de lagere en middelbare school) en Juliana (uit de v.s. en vrijwilliger bij de algemene organisatie van de school). De echte lokale keuken is heel erg te vergelijken met die van Uganda. Rijst + pasta + frieten + aardappelpuree... en natuurlijk nog veel groentje en matoke bananen. Heel lekker :)  Terwijl Bart en Juliana al terug naar school gingen, heb ik Muhanga verder verkend. Echt verloren lopen kan je hier niet, maar deze stad heeft toch een speciale structuur! Er loopt een grote ring rond de stad net er zijn mar heel weinig andere wegende door de stad lopen. De meeste activiteit speelt zich dus af op deze grote ring. Mijn plan om geld af te halen faalde, maar gelukkig heb ik nog wat cash geld dat Raina voor me kan wisselen. Voorlopig dus nog eventjes geen zotte aankopen zoals een Rwandees nummer aanschaffen en internet fixen, maar daar wordt snel voor gezorgd. 
Na een boeiend gesprek met Martin over het hele project, beginnen de namiddaglessen terug. Alleen de kinderen van de 3de kleuterklas komen terug naar school voor Engelse en Franse les. Ik was aangenaam verrast door de manier waarop deze lessen aangepakt werden :) Er wordt gestart met een kringgesprek, waarna er erg de nadruk gelegd wordt op één bepaald taalaspect. De kinderen werken ook nog enkele blaadjes verder af in hun taalschriftje. Voornamelijk zijn ze bezig met tekenen, gelukkig! Er zitten wel talentjes in die klas, wow! Tijdens de namiddaglessen krijg ik toch even een klopje, de korte nacht en de reis beginnen wat door te wegen. Ik pas toch best even voor de film die vanavond vertoond wordt in het Ahazaza center. Martin vertelde me dat hij nog steeds niet goed begrijpt waarom deze films zo weinig mensen aantrekken. Ze hebben al allerlei stijlen geprobeerd en heel veel promotie gemaakt, maar blijkbaar zijn de Rwandezen niet zo cultureel aangelegd. Voor een voetbalmatch komen ze wel af, maar bij andere activiteiten is er altijd bitter weinig volk. Er wordt een kleine inkomst' gevraagd, meer deze 100 F (Rwandese Franken... €1 = 850 F) Nu ik deze bedragen zo lees, besef ik net dat ik vanmiddag voor 1,7€ à volente van een buffet gegeten heb!
Bij aankomst thuis staat er een tafel voor me klaar, tijd dus om even wat orde te scheppen en er mijn plekje van te maken. Voor even toch, want over 3 weken vertrekt Bart en krijg ik zijn kamer...
Wel grappig om de verschillende vrijwilligers hier bezig te zien en horen. Martin wees me vanochtend de chique supermarkt aan, hij vond dat die beter gemeden kan worden. Bart neemt me dan weer net mee naar deze supermarkt om onze boodschappen te doen! Hahaha, ik zal snel welk zelf beslissen waar ik het liefst naartoe ga :) 
Nog steeds geen water, dus even snel wassen met behulp van een jerrycan. Ik zal mijn mannetje hier moeten staan, momenteel woon ik samen met 3 mannen. Naast ons woont Martin en daar komt Jonas donderdag bij wonen. En in het derde huis woont Juliana, nog voor eventjes toch. 
Een heel erg boeiende dag met veel interessante gesprekken over het project waar ik de komende maanden deel van ga uitmaken. En nu mijn bed in, want morgen begint de dag om 6 uur :D

1 opmerking:

  1. Heel veel succes daar Stien! Ben ook benieuwd naar foto's :-)

    BeantwoordenVerwijderen