zondag 13 oktober 2013

Chique zondag

Tien ik vanochtend ging lopen, kon ik niet anders dan de stroming mensen volgen. Dames gekleed in prachtige jurken, kinderen met nette schoenen en mannen in maatpak. Het is zondag en dat betekent allemaal netjes naar de mis gaan! Het was toen half elf denk ik, een vrij normaar uur voor een dienst. Toen ik rond vier uur naar de winkel ging, moest ik terug de stroming lensen volgen! Deze keer kwal iedereen terug van de kerk, gelukkig liepen ze voor mij allemaal de goede richting uit :) Ik zal volgende week eens moeten uitzoeken waar die kerk zich precies bevindt, maar ik schar ergens een stukje buiten Muhanga, richting Kigali. 

Nu we daar toch beland zijn, neem ik jullie ook even mee oo weg naar Kigali, net zoals Bart mij gisteren meegenomen heeft naar deze mooie Rwandese hoofdstad. In het centrum van Muhanga is er een groot plein, het taxipark genaamd. Daar kan je busjes nemen naar alle uithoeken van het district Muhanga, zo dus ook naar Kigali. Blijkbaar sprak ik dit altijd verkeerd uit... Je zegt dus ki-ga-li, met de nadruk op de middelste lettergreep. Er zijn 2 maatschappijen die vervoer naar Kigali voorzien, identiek in service en in prijs. Iedere kwartier vertrekt er een busje, dus uren wachten in de hitte zoals in Uganda hoeft hier niet! Je koopt je ticket op voorhand aan het loket en bij 10 kaartjes rij je 1 rit gratis :) Daar zal ik wel aan komen denk ik!
Na een prachtige reis doorheen het groene, bergachtige Rwanda komen we na precies 1 uur rijden aan in Kigali. In plaats van in kilometers tellen, kan ik hier in bergen tellen. Achter de vierde berg bevindt Kigali zich. Sommige bergen moeten we over, bij anderen loopt de weg rond de berg, beter voor de busjes denk ik, want zo'n berg oprijden met een kleine 20 man in een busje is niet simpel! Aan de rand van de stad bevindt zich het taxipark, waar we overstappen op een boda-boda die ons verder de stad in voert. Kigali is een heel propere stad, net zoals de rest van het land. Er wordt rustig en voorzichtig gereden. Het is hier ook heel erg rustig, blijkbaar typsich voor een zaterdagvoormiddag... 
Na een bezoek aan het Matatu-shoppingcenter eet ik een heerlijke chapati met rauwe groentjes en frietsen, zalig! Oh ja, dit shoppingcenter is zowat de meest westerse plek die je je kan inbeelden. Wel handig voor mij, er zijn toch altijd dingetjes die je niet kan missen ;) Bv. goede shampo, brood, ... Qua eten probeer ik me te behelpen met locale spullen al ben ik er nog steeds niet goed uit wat ik best s middags eet. Twee warme maaltijden per dag is te veel voor mij! Rauwe groenten zijn hier niet echt te vertrouwen, tenzij je ze kan schillen. Dus had ik eitjes gekocht voor een omeletjes... Dat was er niet echt ene, die bleken al hardgekookt te zijn! Vandaag dus andere gaan halen, maar nu is de electriciteit op en kan er niet gekookt worden... Mijn spaghettiplan van 2 dagen geleden zal dus nog een keer uitgesteld moeten worden :( Lastig, want groenten zijn hier niet gemaakt om lang bij te houden. Ze zijn wel heel erg natuurlijk want er wordt niets behandeld zoals bij ons. Best eet je ze de dag zelf op :)zeker als je ze niet in de koelkast kan bewaren zoals ik!
Vanavond ben ik uitgenodigd bij Bonny (overbuurvrouw uit Canada) om een film te kijken, een horrorfilm... We zullen zien wat dat geeft! 
En nu moet ik dringend stoppen met schrijven en dit bericht posten, anders is mijn batterij helemaal leeg en moet ik wachten tot morgen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten