vrijdag 18 oktober 2013

Teachersday




Vandaag is het 'teachersday'. Dat wil zeggen dat de kinderen geen school hebben en de leerkrachten allemaal samenkomen om gesprekken te voeren, speachen te aanhoren en te eten. Ik heb even getwijfeld om mee te gaan, maar blijkbaar is alles in het Kinyarwanda te doen... 
Talen zijn heel boeiend, maar soms kunnen ze het leven hier toch ook wel moeilijk maken. Zeker onder leerkrachten is het lastig omdat de helft Frans spreekt en de andere helft Engels. Onder elkaar spreken ze Kinyarwanda, maar dan kan ik weer niet volgen! Soms zou ik zooooo graag weten waarover ze het hebben tijdens de pauze!

Intussen heb ik een lokaal gsm nummer, dus ik begin meer en meer ingeburgerd te geraken! Aan sommige dingen zal ik allicht nooit wennen. Het eeuwige 'Mzungu' geroep, het afdingen op de markt en de spinnen in mijn bed. Ik heb graag dieren, maar zoals gisterend is het toch niet gezellig! Er zat een spin op mijn bed... Toen ik die buiten zetten, zag ik dat ze net bevallen was van een tiental mini-spinnetjes! Ik ka. Je verzekeren, het is best moeilijk om die ook allemaal weg te krijgen.

Er zijn ook zalige dingen hier hoor, zo had ik gisteren heel veel geluk! Blijkbaar heeft de shutdown in de VS ervoor gezorgd dat mijn euro's gisteren veel waard waren. De waarde ging in stijgende lijn tot de overheidsdiensten in de VS terug opengingen, exact 1 dag nadat ik mijn geld gewisseld had! 

Stilletjes aan begin ik ook de minder goede kanten van de school te ontdekken. Zo moet ik bijvoorbeeld heel goed oppassen met de dingen die ik voorstel. Ik wil vanalles doen voor de school, maar ze moeten niet profiteren! Als je hen een vinger aanrijkt, nemen ze je hele arm. En als ik initiatief neem om iets te doen met de kinderen, zijn de andere leerkrachten nergens meer te bespeuren. Als zij in de klas zijn, ben ik er toch ook om te helpen? Het zal nog enige tijd duren voor ik echt een heel concreet doel heb vrees ik... Misschien moet ik hierover eens een serieus gesprek aangaan met Raina? 


Dit is het uitzicht vanuit de keuken. En hieronder kan je de planten uit onze tuin terugvinden :)



Dit weekend zal ik voor mezelf eerst op een rijtje zetten wat ik gezien en gedaan heb tijdens de voorbije weken en dan zien we wel! Maar ook genieten van 't weekend zal aan bod komen hoor, te beginnen met een goed restaurantje vanavond :)

2 opmerkingen:

  1. Veel plezier vanavond! ( ieuw, spinnen!!)
    Je blog is echt al fijn om te lezen!
    Liefs, Klara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dat daar gewoon een ananas in je tuin?! en kan je die ook plukken en opeten? Echt iets voor jou dus...

    BeantwoordenVerwijderen