vrijdag 11 oktober 2013

Internet!


Mijn geld is gewisseld en dat schept mogelijkheden! Vanaf nu heb ik thuis internet, dat was zeker welkom :) Het eerste skypegesprek met het thuisfront deed dan ook wel echt deugd! 
Qua eten is het nog wel serieus zoeken... Voorlopig voornamelijk tomaten, avocado, toastjes en yoghurt gegeten. Dit weekend zal ik wel wat meer tijd kunnen investeren in het uitzoeken van wat waar te vinden is enz. Het is gewoon moeilijk om een gerechtje in je hoofd te hebben en daar ingrediënten voor te kopen omdat het van dag toch dag afhangt wie waar staat met welke groenten. Op 1 supermarkt na zijn het hier allemaal winkeltjes die enkele spullen verkopen. Je moet er ook alles vragen, dus kan niet even rustig lezen welke ingrediënten er verwerkt zijn in de producten enz. Van over de toog moet je raden wat er allemaal ligt en dan vragen... Het begint na schooltijd ook al wat donker te worden, maakt het niet makkelijker als je weet dat verlichting niet overal voorzien is! 
Het probleem van de stroom in Uganda? zal hier wel veel minder voorkomen denk ik. Hier koop je je eigen stroom met een code. Als deze op is, moet je hem gaan vernieuwen. Op de meter hier thuis kan je zien hoeveel er nog rest, dus je kan een avond zonder stroom zelf voorzijn. 
En... Vandaag heb ik mijn dag kunnen starten met een (lekker koude!) douche. En t heeft zo zijn voordelen, je bent ineens goed wakker. 



Mijn eerste boda rit was ook een succes, met helm en een voorzichtige chauffeur. Aan verschillende andere scholen zag ik ook al mannen met een fluohesje staan die de kinderen helpen de straat over te steken. Blijkbaar heel nieuw, maar wel super goed!
Met de kinderen gaat alles prima. Ze verstaan veel beter engels dan de kinderen in Uganda, wat het voor mij veel aangenamer maakt. Ik heb al heel leuke gesprekken met hen gevoerd ove allerlei verschillende ontwerpen. Tijdens de pauze hebben we met springtouwen gespeeld... Een groot succes, na verloop van tijd werd de rij alleen ietsje te lang! 
Ik vrees dat mijn grootste frustratie van Uganda ook hier terug zal komen, namelijk de orde. Gisteren heb ik me een half uur bezig gehouden met het uit elkaar halen van een stuk of 10 springtouwen. Dan moet je niet denken dat ik die vandaag ergens netjes terug vindt hoor ;) Ja, misschien zijn wij westerlingen extreem ordelijk? 





3 opmerkingen:

  1. Stien alles ok ik hoop dat, het ginder goed gaat zoals ik lees wel goed denk ik groetles van je achter buren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Stien we zullen tijdens je verblijf je blijven volgen op je blogspots. En chapeau dat je zo begaan ben met de minder bedeelden in de ontwikkelingslanden.
    Vanwege je geburen Stan en Lea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Stien,nu is alles zeker ok, nu je al een mooier kamertje hebt.Een beetje gezelliger.Doe het verder goed ginder en tot de volgende keer je achter buren.

    BeantwoordenVerwijderen